twitter


Salam semua..dh lama aku tk update blog…baru2 ni.aku selalu mgikuti slot di tv9 iaitu cerita Siti Kelembai..aku terfikir,tentang kewujudan Sang Kelembai..Sang Kelembai tu lelaki ke perempuan?Di kampung aku di Sayong Kuala Kangsar Perak,ada kewujudan batu yg telah di sumpah oleh Sang Kelembai yang merupakan tiga beranak yang telah di sumpah olehNya..Disitu juga ada kewujudan air batu Maqriah.yg boleh di minum.Keluarga belah ayh aku juga selalu ambil air d stu...Tapi yg aku tau sekarang ni,tempat yg telah di sumpah tu,dah penuh dgn semak samun.3 beranak yg telah di sumpah tu pun sudah tidak menyerupai bentuk badan manusia lg.

Sang Kelembai merupakan makhluk ghaib yang menghuni hutan tertentu di beberapa tempat di Malaysia. Sesetengah tempat dipanggil Sang Gedembai.
Sang Kelembai mempunyai kuasa sakti yang boleh menyumpah sesiapa sahaja menjadi batu. Sang Kelembai biasanya berada di dalam hutan dan pantang kepada bunyi bising ketika berada di dalam hutan. Jika Sang Kelembai tertarik dengan bunyi tersebut, Sang Kelembai akan menegur. Manusia atau binatang yang ditegur akan menjadi batu.

Asal usul Kampung Gajah

Pekan Kampung Gajah di Teluk Intan, Perak mendapat nama daripada batu di kaki Bukit Tunggal yang menyerupai bentuk gajah. Kewujudan batu ini dikatakan kerana gajah yang banyak di situ telah membuat bising dan Sang Kelembai yang tidak suka dengan suasana bising, telah menegur gajah-gajah tersebut. Akibatnya gajah tersebut dikatakan menjadi batu.
Namun demikian sehingga kini , tidak dapat dipastikan kedudukan sebenar batu yang menyerupai gajah di Bukit Tunggal itu.
Dalam masyarakat orang Asli Semai di Kampung Gajah, jika mereka hendak memburu binatang di dalam hutan, sesiapa yang melaluinya tidak boleh sekali-kali menegur atau menyapa. Jika menegur juga, orang Asli tersebut akan kembali semula ke rumah dengan tangan kosong kerana beranggapan hasil buruan tidak akan dapat. Malahan mungkin akan ditegur oleh Sang Kelembai dan menjadi batu.

0 comments:

Post a Comment

Klik